Dit ben ik

Ik bouw websites en webapplicaties.

Neem contact op

Omdat je vast niet begrijpt waarom taxi’s balen van Uber

gepost op 05-04-2016

Praktisch overal ter wereld ligt Uber nog onder vuur. In Nederland zijn de personenauto’s van Uberpop inmiddels verboden, maar de normale taxi’s van UberX en luxe taxi’s van Uberblack rijden nog gewoon rond. Tenminste, in Amsterdam. De rest van Nederland moet nog (even) wachten.

Waarom is er zoveel gedoe over Uber?

Voor een consument is het simpel. Die wil voor weinig geld, voor nog minder gezeik, van A naar B. Uber levert die service beter dan normale taxi’s, dus consumenten stappen en masse over. Als ze ergens heen willen, bellen ze niet meer naar een taxicentrale, maar pakken hun Uber-app erbij. Uiteraard is dit de reden dat taxichauffeurs boos zijn, die missen een heleboel ritten. Dit kost hen geld, in een markt waar het al niet goed verdienen is.

Maar hoe kan Uber deze service zo goedkoop bieden?

De taxibranche heeft jarenlang weinig vernieuwd. Pinnen na je rit is nog steeds niet in alle taxi’s mogelijk. Uber heeft het voordeel van een technologische voorsprong, waardoor zij hun ritten veel goedkoper kunnen aanbieden. Dit berekenen ze voor een deel door aan de klant, het andere deel is winst.

Waarom Uber goedkoper is (en een individuele taxichauffeur geen kans heeft er wat tegen te doen).

Uber weet, door GPS, precies waar al hun chauffeurs zich bevinden. Als een consument een taxi wil, stuurt Uber de op dat moment dichtstbijzijnde chauffeur die kant op. Er is dus niemand die de taxicentrale/telefoon bedient (dat scheelt al een medewerker). Maar veel belangrijker is het verschil in een Uber-chauffeur en een normale taxichauffeur. De Uber-chauffeur rijdt namelijk constant rond en is een heel groot deel van zijn tijd mensen aan het rondrijden. De taxichauffeur.. not so much. Die staat een uur op het Leidse plein te wachten tot iemand instapt. Dat gehele uur heeft hij geen inkomsten.

Omdat Uber-chauffeurs een veel groter deel van hun tijd mensen rondrijden, krijgen zij meer inkomsten binnen. Voor een individuele chauffeur is hier niets tegen te doen, want zolang hij niet weet waar en wanneer iemand een taxi wil en Uber wel, staat hem niks anders te doen dan te wachten op het Leidse.

De nieuwe technologie maakt een deel van de taxichauffeurs overbodig

Waar er nu in Nederland erg veel taxichauffeurs zijn die door inefficiĆ«ntie aan het werk kunnen blijven, gaat dit met adoptie van de technologie veranderen. Als de een wel weet waar mensen opgepikt moeten worden, geeft dat zo’n enorm voordeel dat voor de ander geen plek meer is. Heel logisch dat wereldwijd taxichauffeurs protesteren, want hun markt zal met tientallen procenten krimpen, met Uber als lachende derde.

Thuisbasis

Lourens Thalen
Oudezijds voorburgwal 223-3
1012EX Amsterdam

00316 133 00 294
lourens@thalen.nl
thalen.nl

kvk 62149679
btw NL125512478B02

Op zoek naar Riemer Thalen?